FIATALOK.INFO

Ifjúsági információs honlap

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

Ilyen hosszan még nem roboghattál a Börzsönyben

Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

Nemcsak a fővárosi villamosok fonódnak mostanság, hanem a Márianosztra és Nagybörzsöny-Nagyirtáspuszta közötti erdei vasút is összeér. Befejeződött ugyanis a közel 7 kilométer hosszú pálya kiépítése és felújítása, így létrejött Magyarország egyik leghosszabb és leglátványosabb vonalvezetésű hegyvidéki kisvasútja.

A Bezina-patak újjáépült hídja


A rekonstrukció során kiegészítették és megerősítették a vasúti pálya földművét, elkészültek a vízelvezetést biztosító műtárgyak, az új ágyazatra új sínpár került. A megállóhelyeken akadálymentes peronok épültek. A 2016 májusában várható üzemkezdetre, a turisták igényeinek kielégítésére, elkészülnek a vasút kiszolgálóépületei Márianosztrán és Nagyirtáspusztán. Új, erre a pályára tervezett, környezetbarát járművek beszerzése is folyamatban van.

A jelenleg üzemelő két kisvasút összekötésével Magyarország egyik leghosszabb, magashegységi hangulatú erdei kisvasútja született meg, amit nem csupán a kisvasútrajongók vártak már régóta. Az egyedülálló tájképi értékeken kívül különlegessége a vasútnak, hogy a hazánkban utolsóként fennmaradt, Kisirtáspuszta és Nagyirtáspuszta közötti csúcsfordítós (Z nyomvonalú, részben tolt menettel bejárható) vonalrész országos jelentőségű ipartörténeti műemlék.

A nagybörzsönyi kisvasúti fejlesztése az Ipoly Erdő Zrt. beruházásában valósult meg. Az elnyert kiemelt pályázat támogatását az erdőgazdaság a saját forrásaival is kiegészítette.

A márianosztrai alsó végállomás, csatlakozás a meglévő szobi kisvasúthoz

A Szob–Nagybörzsöny-kisvasút rövid története

A nagybörzsönyi vasút 1908-ban Ipolypásztó és Nagybörzsöny között, 600 mm-es nyomtávval épült, az esztergomi érsekség gazdasági vasútjának, a faanyag nagyvasútra juttatása érdekében. A vonalat Kisirtáspusztáig meghosszabbították, majd beszállítási célú szárnyvonalakkal látták el. A szobi vasút 1912-ben épült, Szob és Márianosztra kőbányája között, a kitermelt andezit szállítására. Trianon után a nagybörzsönyi hálózat nagyvasúti kapcsolat nélkül maradt, ezért építették a két vasutat összekötő vonalat. A szintkülönbséget a Tolmács-hegy oldalában csúcsfordító pár építésével, Nagyirtáspuszta és a Bezina-völgy között merész hajtűkanyarokkal küzdötték le. 1945-ben állami üzemeltetésbe került a hálózat. 1975-ben megszűnt a forgalom Szob és Nagyirtáspuszta között, a két vasút elszakadt egymástól. 1992-ben a nagybörzsönyi és a szobi vonalrész működése is megszűnt. 1996-tól a térség önkormányzatai lépéseket tettek a Szob–Nagybörzsöny-kisvasút turisztikai célú helyreállítása érdekében. 2002 őszén került sor a Nagybörzsöny–Nagyirtáspuszta-szakasz, 2008 telén pedig a helyreállított Szob–Márianosztra-szakasz átadására.

 

Ha érdekel, milyen a transzbörzsönyi kisvasúttal utazni, katt ide

Módosítás dátuma: 2015. november 24. kedd, 22:47  

Szavazás

Melyik múzeumot látogatnád meg legközelebb?
 

Bejelentkezés

Advertisement

Featured Links:

keresés


Newsflash

A falusi közösségek megerősítése a cél! Falusi fiatalok jelentkezését várja az AGRYA a Virtuális Falu Programba!
Budapest, 2012. szeptember 13., csütörtök (OS) - A Fiatal Gazdák Magyarországi Szövetsége - AGRYA és partnerei a Virtuális Falu Programmal abban szeretnének segítséget nyújtani, hogy a falusi közösségek tevékenységébe minél több fiatal kapcsolódjon be, valamint hogy erősödjenek a falusi ifjúsági közösségek, hogy ezzel is segítsük a falvak megmaradását, fejlődését. A Program részeként sor kerül egy képzés sorozatra, egy kutatásra és egy konferenciára. A Program résztvevőit pályázaton keresztül választják ki. A Program védnökei V. Németh Zsolt vidékfejlesztésért felellős államtitkár és L. Simon László kultúráért felelős államtitkár. A Program az Európai Bizottság Fiatalok Lendületben Programjának pénzügyi támogatásával valósul meg.
Bővebben...