FIATALOK.INFO

Ifjúsági információs honlap

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

Az interneten nem lehet elbújni!

Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

Viki olyan… fura. Stréber! – súgnak össze az osztálytársnői. Bence félénk, a fiúk megdobálják krétával. Ezért Viki és Bence elkerüli a többiek társaságát az iskolában. De mi történik, ha a piszkálódást és zaklatást az interneten is folytatják. Hová lehet akkor bújni? Ha Facebook-csoportban bántják, csúfolják őket? Többek között erről esett szó 300 diák társaságában a Telenor Házban szeptember 29-én a Telenor Biztonságos internetezés programjának keretében.

A Telenor Csoport munkatársai egy társadalmi témára fókuszáltak szeptember 29-én. Ezen a napon a „Be Smart, Use Heart!” program keretében 13 országban a Telenor 18 ezer munkatársa találkozott gyermekekkel, látogatott el iskolákba és szervezett digitális zaklatás megelőzését célzó foglalkozásokat. A Telenor Napon csaknem 300 diák gyűjt össze a Telenor Ház aulájában, hogy együtt játszanak, és járják körbe azokat a kérdéseket: mit tehetnek, ha valaki sértegetni, zaklatni kezdi őket az interneten? Milyen veszélyt rejthet egy ismeretlen forrásból letöltött file? Miért nem szabad megosztani személyes adatokat idegenekkel?

A programot Ole-Bjorn Sjulstad, a Telenor vállalatfejlesztési vezérigazgató-helyettese nyitotta meg, majd dr. Solymár Károly Balázs infokommunikációért felelős helyettes államtitkár szólt az összegyűlt diákokhoz. Elárulta: nagy örömmel jött, hiszen a lánya is ülhetne itt, hallgatva a biztonságos internetről szóló előadásokat. Mint mondta: az internethasználat ma már nem különös vagy egyedi, hanem mindenkire jellemző, és ha valaki nem használja, vagy nem jól használja a technológiai eszközöket, akkor lemarad.

Ma a jólét elemi feltétele, hogy ezeket az eszközöket jóra és jól használhassa mindenki, ezért a kormány arra törekszik, hogy az iskolákban is megteremtsék a lehetőségeket az eredményes internethasználatra. Ez azonban csak az alapfeltétele a digitális oktatásnak– tette hozzá. Fontos, hogy ne arról szóljon az oktatás, hogy a tanár beszél a táblánál, és a diákok a pad alatt interneteznek. Tegyék a gyerekek az asztalra a telefont és használják az oktatásban. Ha minden diák szereti a modern eszközöket, miért ne alkalmazzák azokat a tanórákon, izgalmasabbá, interaktívabbá téve a tanulást? – tette fel a kérdést a helyettes államtitkár. Válaszában pedig kijelentette: az iskola legfontosabb terepe a digitális kompetenciafejlesztésnek. Aki ezt a tanórán nem tanulja meg, később nagyon nehéz lesz bepótolnia, hiszen ma már minden egyes munkahelyen használni kell ezeket az eszközöket, technikákat. A Telenor azonban segít, és a biztonságos internethasználatra tanítja a diákokat.

A rendezvényen részt vett Danks Emese, az UNICEF ügyvezető igazgatója is, aki a diákokhoz szólva elmondta: mindannyijuk jogaiért harcolnak, hiszen nekik minden egyes napon a gyerekek az elsők és a legfontosabbak. Hozott magával egy videót is az Ébresztő-óra programról, amely az UNICEF Magyar Bizottság és a Telenor Magyarország együttműködésében valósul meg. Célja, hogy játékos, interaktív foglalkozásokkal érzékennyé tegye a tanulókat a világ többi helyén élő, rosszabb körülmények közé született gyerekek iránt.

Mit gondolnak magukról a fiatalok?

 

A gyerekekhez szólt Prievara Tibor angoltanár és könyvszerző is, aki azzal a történettel indított, hogy egyik órán megkérte a diákjait: írjanak neki egy SMS-t. Természetesen úgy, hogy ő azt nem veszi észre. Az első öt percben máris 15 SMS érkezett, majd újabb képeket, szelfiket is küldtek magukról. Ez is bizonyítja, a diákok gond nélkül használják a telefonjukat a tanórán anélkül, hogy a tanár azt észrevenné. Csakhogy a folyamatos internethasználat gondokat is okozhat, és veszélyes is lehet. Ugyanis míg régebben a nyilvános megalázás nem került ki az iskolából, addig ma egy videóval, fotóval több ezer emberhez is eljuttathatják a bántalmazók a megalázó szituációt. Ezért nagyon fontos, hogyan vagyunk jelen az interneten, és hogyan kommunikálunk ott – hívta fel a diákok figyelmét a tanár.

A konfliktusok, bennünk zajló dilemmák és félelmek feldolgozására kiváló terep lehet a színjátszás és a dráma. A Momentán társulat éppen azért volt ott a Telenor Házban, hogy játszva, képzelt szerepekbe helyezkedve vizsgálják meg 300 diákkal: mi történik, ha valakit az interneten zaklatnak. Mit él meg? Mi lesz a barátaival? Kihez fordulhat? Bünteti-e ezt a törvény? A résztvevő gyerekek nem csak megfigyelő, hanem aktív alakítói is voltak a történetnek. Segíthették tanácsaikkal a karaktereket és véleményt mondhattak tetteikről. Ők gondolták ki az alap szituációt is: Bence esetét, akit kizárt az osztálya egy zárt Facebook-csoportból, amelyben őt figurázták ki és alázták meg minden lehetséges formában. Bence a tanárokhoz fordult segítségül, ám ezzel árulóvá is vált. Mit szólt ehhez a bántalmazó diák? Mit az osztálytársak? Milyen szerep jutott arra a tanulóra, aki csak megfigyelője volt a történéseknek, mégsem segített Bencén? Ezeket a kérdéseket taglalták, ám nem előadás, hanem játék formájában.

Amit ma kiposztolok, azzal holnap is egyetértek?

 

A drámát pedig újabb játékok követték, ezúttal már kiscsoportos foglalkozások keretében. A Telenor munkatársai 12 fős csapatokat invitáltak együttgondolkodásra. A diákok kvízben próbálhatták ki tudásukat, miközben az is kiderült: eddig sajnos csak két országban van törvény a digitális zaklatás ellen – ez pedig Svédország és Franciaország. Kiszámolhatták a saját digitális lábnyomukat is aszerint, hogy hány közösségi oldalra regisztráltak, mennyit posztolnak és mit osztanak meg. Végül kinyomozták Prievara Tibor digitális lábnyoma alapján, hogy mivel foglalkozik, mit szeret és kik a barátai. Mindebből a diákok azt is megtudhatták: amit kiposztolnak, annak nyoma marad, és üzenetet hordoz mások számára. A Telenor munkatársai arra biztatták a gyereket, tegyék fel mindig magukban a kérdést: amit ma kiposztolok, azzal holnap is egyetértenék? Mert bár a szó elszáll, az írás ott marad. Amit nem akarunk megosztani több száz és ezer emberrel, azt ne tegyük fel.

Mindezt nem csak azok a gyerekek tudhatták meg, akik a Telenor Házba látogattak. A rendezvénnyel párhuzamosan a Telenor segítségével 34 iskolában csaknem 3500 gyermek ismerkedhetett a digitális zaklatás elleni küzdelem fortélyaival, míg az UNICEF Magyar Bizottság részvételével 100 további fiatal részesülhetett gyermekjogi felvilágosító oktatásban az Ébresztő-Óra keretein belül.

A foglalkozást pedig ebéd, majd koncert zárta, ahol Király Viktorral találkozhattak a gyerekek.

Edupress.hu

 

Szavazás

Melyik múzeumot látogatnád meg legközelebb?
 

Bejelentkezés

Advertisement

Featured Links:

keresés


Newsflash

Projekttervezési tanfolyam ifjúságsegítőknek a Gyermek- és Ifjúsági Alapprogram támogatásával
Ez a tanfolyam azon ifjúságügyben érdekelteknek (ifjúságsegítő, civil önkéntes, ifjúságkutató, ifjúsági szakértő) szól, akik nem gyakorlott pályázatírók, de most saját maguk akarnak megtervezni egy projektet, megírni és beadni egy pályázatot. Aki tud interneten keresztül levelezni és weboldalakat böngészni, annak a tanfolyamon való részvétel nem jelent problémát, sőt a tanfolyam során elektronikus kapcsolatot tarthat a tanfolyam tanárával.
Bővebben...