FIATALOK.INFO

Ifjúsági információs honlap

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése

A hátrányos helyzetű, tehetséges tanulókat segíti a kormány

Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő 

"A mi célunk az, hogy minden tehetséges tanuló - függetlenül attól, az ország melyik vidékén, településén született és milyen anyagi és szociális körülmények között él - versenyképes tudáshoz jusson. Minden fiatalnak - és szüleinek - saját felelőssége, hogy ki tudja bontakoztatni a tehetségét, az államé pedig az, hogy ehhez a feltételeket megteremtse és folyamatosan javítsa" - fogalmazta meg Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere az Arany János Tehetséggondozó Program (AJTP) 15. jubileumi ünnepségén március 19-én. A program másfél évtizede segíti a hátrányos helyzetű, tehetséges diákok továbbtanulását, így olyan fiatalok jelentkezhetnek, akik az érettségit követően főiskolán, egyetemen szeretnének továbbtanulni. Az AJTP-ben részt vevő gimnáziumok és kollégiumok komplex programot valósítanak meg, amelyben nevelési-oktatási, kulturális és szociális tevékenységek kapnak szerepet.

A rendezvényen Balog Zoltán elmondta: Magyarországnak vannak olyan területei, ahol nehezebb boldogulni, akkor is, ha tehetséges az ember. Nagyok a különbségek a járások között, melyre példaként felhozta, hogy a hátrányos helyzetű általános iskolai tanulók arányát tekintve 2013-ban nyolcszoros különbség volt a járások között. „Ezért van szükség segítségre, amelyet csak az állam tud megadni” – emelte ki. Hozzátette: a területi hátrányokat az állami közszolgáltatások területi differenciálásával is próbálják leküzdeni.

„A mai nap a tudás ünnepe, részben az elsajátított tudásé, részben azé, amely élni enged bennünket a tudással” – fogalmazta meg az emberi erőforrások minisztere. Mint mondta: minden nemzedéknek megvan a saját tudása az élethez, azonban – még ha közhely is – soha nem volt még olyan nagy a generációk közötti különbség, mint ma. Minden generációnak külön kell megtanulnia élni, a korábbi generációk tapasztalatai csak részben igazak, a fiataloknak új életstratégiákat kell kialakítaniuk. A programba bekerült gyerekek megértik: akarni kell a tudást és annak megszerzését, és felelősséget kell vállalni az életükért, mert a tehetség kötelez.

„Mi olyan köznevelési rendszerben hiszünk, amely nem lenyesegeti a kiemelkedő tehetségeket, nem valamilyen középszert próbál egyben tartani, hanem segíti a tehetségeket a kiugrásban” – emelte ki Balog Zoltán, aki az AJTP eredményeiről is beszélt. Mint mondta: a hátrányos helyzetű tehetségek megsegítésére indult a program 15 évvel ezelőtt, kísérleti jelleggel, 13 középiskola 352 tanulójával. Mára több ezer tanuló vesz részt benne, 2000 óta pedig a programba felvett fiatalok száma meghaladja a kilencezret, akik közül az ötéves képzés végén eddig több mint ötezer tanuló sikeres érettségi vizsgát tett. Az AJTP sikerét mutatja, hogy másfélszeres a túljelentkezés, és a továbbtanulás aránya országos szinten eléri a 85-90 százalékot.

Létező problémára keresik a választ
Az eseményen előadást tartott Pokorni Zoltán XII. kerületi polgármester, a program egyik ötletgazdája és elindítója is. Kiemelte: az AJTP jó példa a kormányokon átívelő sikeres kezdeményezésre. Mint mondta: azokat a programokat, amelyek létező problémára keresik a megoldást, a kormányváltások sem ingatják meg. Az AJTP ilyen, hiszen arra ad választ, hogyan lehet a minőségi tudáshoz, a felsőoktatáshoz hozzásegíteni azokat, akik valamiért elesnének ezektől. Hozzátette: emellett azért is válhatott ilyen sikeressé a program, mert bevonta a résztvevőket, azaz a pedagógusok kapták meg a szabadságot, hogy kidolgozzák a programot. Így a szereplők a sajátjuknak érezhetik a kezdeményezést.

Pokorni Zoltán emlékeztetett: ennek a programnak a keretében próbálták ki először a nulladik, nyelvi előkészítő évfolyamot, és az is tanulsága a kezdeményezésnek, hogy a tehetséggondozáshoz idő kell. Időt nyerni pedig különböző módokon lehet. Vagy úgy, hogy az iskolát egész napossá teszik – ahogy az AJTP is egész napra dolgozta ki programját –, vagy úgy, hogy hozzátesznek egy plusz évfolyamot, mint a nulladik évfolyam volt. Az időnyerés a jelenlegi oktatási politikának is nagy kérdése, akár az egész napos iskolára, akár a kilenc évfolyamos általános iskolára gondolunk.

Kitüntették az elhivatott pedagógusokat
Az ünnepség keretében adták át a Tehetségért Mozgalom által alapított Pro Talento díjakat 10 pedagógusnak, akik kiemelkedő szerepet töltöttek be az Arany János Tehetséggondozó Program kapcsán az intézményekben folyó pedagógiai munkában. Az elismeréseket Balog Zoltán és dr. Kaposi József az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója adta át.

(Készítette: Wéber Anikó)
(Fotó: MTI/Kovács Tamás)
(www.edupress.hu)

Módosítás dátuma: 2015. március 21. szombat, 00:04  

Szavazás

Melyik múzeumot látogatnád meg legközelebb?
 

Bejelentkezés

Advertisement

Featured Links:

keresés